Deniz İş Kanun’a göre, deniz taşıma işçileri için yapılacak fazla mesai alacağı hesaplaması
Deniz İş Kanun’a göre, deniz taşıma işçileri için yapılacak fazla mesai alacağı hesaplaması 1,5 kat yerine 1,25 kat esas alınarak yapılmalıdır. TBK 402 ye göre 1,5
kat üzerinden yapılan hesaplama şekline dair içtihattan dönülmüştür.
20.04.1967 tarih ve 854 sayılı Deniz İş Kanunu’nun 28.maddesine göre bu kanuna göre tespit
edilmiş bulunan iş sürelerinin aşılması suretiyle yapılan çalışmalar, fazla saatlerde çalışma sayılır.
Aynı maddenin 2.fıkrasında yapılacak fazla çalışmanın her saatine ödenecek ücret normal çalışma
ücretinin saat başına düşen miktarı % 25 oranında artırılmak suretiyle bulunacak miktardan az
olamayacağı düzenlenmiştir. 01.07.2012 tarih ve 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu’nun
402.maddesinde fazla mesai alacağının %50 zamlı hesaplanacağı düzenlenmişse de, Deniz İş
Kanunu kapsamında deniz taşıma işlerinde çalışan işçilere Deniz İş Kanunu hükümlerinin genel
kanun niteliğindeki Türk Borçlar Kanunu karşısında uygulanma önceliği vardır. Uluslararası
Çalışma Örgütü’nün 180 sayılı sözleşmesine ek olarak çıkarılmış olan 187 sayılı tavsiye kararının
“Gemi Adamlarının Ücretleri” başlıklı II. Bölümünün 3. maddesinin c bendinde fazla çalışmanın
saat başına ödenecek temel ücretin 1,25’inden az olmamak üzere yasal düzenlemeler veya toplu
sözleşmelerle belirleneceği belirtilmiştir. Deniz İş Kanunu’nun yukarıda belirtilen hükmü
uluslararası düzenlemelere de uygun düşmektedir. Buna göre hesaplama % 25 zamlı ücretle
yapılmalıdır.
Uygulama: Yargıtay 9.HD. 16.02.2021 gün, 2020/8167 E,
2021/4039 K